本研究の目的は、空自隊員に対するレジリエンス教育により、心理的レジリエンスの向上に関する効果を検証することにある。 | |||
1 | |||
2022年04月01日 | |||
2022年04月01日 | |||
2023年03月31日 | |||
|
1400 | ||
|
介入研究 | Interventional | |
Study Design |
|
非無作為化比較 | non-randomized controlled trial |
|
非盲検 | open(masking not used) | |
|
無治療対照/標準治療対照 | no treatment control/standard of care control | |
|
並行群間比較 | parallel assignment | |
|
ヘルスサービス | health services research | |
|
なし | ||
|
あり | ||
|
あり | ||
|
なし | ||
|
なし | none | |
|
|
令和4年度の航空自衛隊新規入隊者 | New enlistees in the Air Self-Defense Force in 2022 |
|
なし | none | |
|
18歳 以上 | 18age old over | |
|
上限なし | No limit | |
|
男性・女性 | Both | |
|
有害事象の発生 | ||
|
ストレス、メンタルヘルス | stress, mentalhealth | |
|
D040701 | ||
|
|||
|
あり | ||
|
航空自衛隊において既に使用されているレジリエンス教育を修正し、既に計画されているレジリエンス教育の機会の前後において質問紙法により調査する。 レジリエンス教育の内容は、主としてメンタルヘルス知識、認知行動療法、マインドフルネス、ソーシャルスキル、エクササイズ、栄養、睡眠等を含み、本研究においては、認知行動療法及びマインドフルネスを主とした教育を行なう。 対象については、いくつかのカテゴリーがあり、自衛隊一般隊員からの募集(約1200名)、医療関係者(約100名)、医療関係学生(約100名)を想定している。 教育の時間は一般隊員及び医療関係学生に対し、約3時間、医療関係者に対し、約8時間を想定。 介入方法は、基本的に介入群と統制群とし、統制群には異なる教育の後、介入群と同様の教育を補完する。 |
Resilience education already in use in the Air Self-Defense Force (JASDF) will be modified and surveyed using a questionnaire before and after a JASDF planned resilience education opportunity. The content of resilience education mainly includes mental health knowledge, cognitive-behavioral therapy, mindfulness, social skills, exercise, nutrition, sleep, etc. This study will focus on cognitive-behavioral therapy and mindfulness education. There will be several categories of subjects, including recruitment from the general public of the JASDF (approximately 1,200 participants), medical personnel (approximately 100 participants), and medical students (approximately 100 participants). Education time is assumed to be approximately 3 hours for general members and medical students, and approximately 8 hours for medical personnel. The intervention method will basically consist of an intervention group and a control group, with the control group receiving different education. In addition, the cotrol group will eventually receive the same education as the intervention group. |
|
|
D055500 | ||
|
レジリエンス | resilience | |
|
レジリエンス尺度 | resilience scale | |
|
ストレス反応 自己効力感 トラウマ症状 |
Response of stress Self-efficacy Trauma symptom |
|
|||
---|---|---|---|
|
|||
|
|
||
|
|
なし |
---|
|
||
---|---|---|
|
募集中 |
Recruiting |
|
|
なし | |
---|---|---|
|
|
なし |
|
||
|
|
||
---|---|---|
|
北野 誠人 | |
|
Masato Kitano | |
|
なし | |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
なし | |
|
||
|
||
|
|
なし | |
---|---|---|
|
||
|
|
防衛医科大学校倫理委員会 | Ethics Committee of the National Defense Medical College |
---|---|---|
|
||
|
埼玉県所沢並木3-2 | 3-2, Namiki, Tokorozawa, Saitama |
|
0429951211 | |
|
||
|
4458 | |
|
承認 |
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
該当しない |
---|---|---|
|
該当しない | |
|
該当しない | |
|
該当しない |
|
無 | No |
---|---|---|
|
|
|
---|---|
|
|
|
|
設定されていません |
---|---|
|
設定されていません |