近年大学生の心理支援において,ASDなどの明確な診断を有する学生への支援はもとより,発達障害にまでは至らないがその傾向をもつ学生が一定数程度存在することが注目されており,それらの学生に対する支援をいかに行うかが議論されている。 本研究では第一調査として20歳以上の大学生・大学院生を対象として,注意機能のあり方とADHD傾向についての自記式質問紙調査を行い,結果を相関分析によって分析し,どのように関連しているのかについて検討する。また,第二調査として大学生にマインドフルネス・トレーニングを行い,マインドフルネスが向上していることを確かめたうえで,注意機能とADHD傾向の変化に対する影響を検討する。これらの分析を通してADHD傾向に対するマインドフルネス・トレーニングの活用と可能性と課題について探索的に検討することを目的とする。 |
|||
0 | |||
実施計画の公表日 | |||
実施計画の公表日 | |||
2023年03月31日 | |||
|
210 | ||
|
介入研究 | Interventional | |
Study Design |
|
単一群 | single arm study |
|
非盲検 | open(masking not used) | |
|
非対照 | uncontrolled control | |
|
単群比較 | single assignment | |
|
緩和 | supportive care | |
|
なし | ||
|
なし | ||
|
なし | ||
|
なし | ||
|
なし | none | |
|
|
選択基準 以下の基準の全てを満たす者を対象とする。 ・第一調査:質問紙調査 1) 年齢が20歳以上 2) 持続する身体及び精神症状がない 3) 説明を十分理解した上で,文書による同意を得られること ・第二調査:マインドフルネス・トレーニング実施 1)香川大学に所属する20歳以上の大学生・大学院生 2)持続する身体及び精神症状がない 3)説明を十分理解した上で,文書による同意を得られること |
Selection Criteria Persons who meet all of the following criteria will be included in the study. Survey 1: Questionnaire survey 1) Age 20 years or older 2) No persistent physical or psychiatric symptoms 3) Have a good understanding of the explanations and give written consent. Survey 2: Mindfulness training 1) Undergraduate and graduate students 20 years old or older who belong to Kagawa University 2) No persistent physical or mental symptoms 3) Have fully understood the explanations given and have given written consent. |
|
除外基準 以下の者は除外する。 1) 定期的な通院や服薬がある者 2) その他研究責任者が不適当と判断した者 |
Exclusion Criteria The following persons shall be excluded 1) Those with regular hospital visits or medication 2) Other persons deemed inappropriate by the principal investigator |
|
|
20歳 以上 | 20age old over | |
|
上限なし | No limit | |
|
男性・女性 | Both | |
|
|||
|
ADHD傾向 | ADHD tendency | |
|
|||
|
ADHD傾向 | none | |
|
あり | ||
|
第二調査において、大学生に対して、「Zylowska, L. (2012). The mindfulness prescription for adult ADHD: An eight-step program for strengthening attention, managing emotions, and achieving your goals. Boulder: Shambara Pubilication. リディア・ジラウスカ/大野 裕・中野有美(監訳)(2021). 大人のADHDのためのマインドフルネス:注意力を強化し,感情を調整して,目標を達成するための8つのステッププログラム 金剛出版」を参考にしたマインドフルネス・トレーニングを1回約40分のセッションを週1回で、5週間行う。 | In the second survey, university students were asked to respond to "Zylowska, L. (2012). The mindfulness prescription for adult ADHD: An eight-step program for strengthening attention, managing emotions, and achieving your goals. Boulder: Shambara Pubilication. Lydia Zylowska/Hiro Ohno and Arimi Nakano (Supervisors) (2021). Mindfulness training based on "Mindfulness for Adult ADHD: An 8-step program for strengthening attention, managing emotions, and achieving your goals Kongo Publishing" once a week for about 40 minutes per session, for 5 weeks. The program will be conducted once a week for five weeks. | |
|
|||
|
|||
|
・ADHD傾向の尺度:成人期のADHD自己記入式症状チェックリスト,18項目(Kessler RC, Adler L, Ames M, et al,2004) ・持続的注意:日常的注意経験質問紙の下位尺度「注意集中能力」12項目(篠原・山田・神田・臼井,2007) ・選択的注意・分割的注意・注意の切り換え:能動的注意制御尺度18項目(今井・熊野・今井・根建,2015) |
ADHD tendency scale: ADHD in Adulthood Self-administered Symptom Checklist, 18 items (Kessler RC, Adler L, Ames M, et al, 2004) Sustained attention: 12 items of the Attention Concentration Skills subscale of the Everyday Attention Experience Questionnaire (Shinohara, Yamada, Kanda, & Usui, 2007) Selective attention, divided attention, and attention switching: 18 items of the Active Attention Control Scale (Imai, Kumano, Imai, & Nekken, 2015) |
|
|
マインドフルネスの尺度:サザンプトン・マインドフルネス尺度日本語版16項目(上地,印刷中) |
The Mindfulness Scale: 16 items of the Southampton Mindfulness Scale Japanese version (Kamiji, in press) |
|
|||
---|---|---|---|
|
|||
|
|
なし | |
|
|
なし |
---|
|
||
---|---|---|
|
募集前 |
Pending |
|
|
なし | |
---|---|---|
|
|
なし |
|
||
|
なし |
|
なし | |
---|---|---|
|
橋本忠行 | |
|
Hashimoto Tadayuki | |
|
なし | |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
なし | |
|
||
|
なし | |
|
|
なし | |
---|---|---|
|
||
|
|
香川大学医学部倫理委員会 | Kagawa University Faculty of Medicine Ethics Committee |
---|---|---|
|
||
|
香川県木田郡三木町大字池戸1750-1 | Kitagunn Mikityou Ooziikedo 1750-1, Kagawa |
|
087-891-2011 | |
|
kenkyushien@kagawa-u.ac.jp | |
|
||
|
未設定 |
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
該当しない |
---|---|---|
|
該当しない | |
|
該当しない | |
|
該当しない |
|
無 | No |
---|---|---|
|
|
なし |
---|---|
|
なし |
|
なし |
|
設定されていません |
---|---|
|
設定されていません |